Juli - August 2005

Publiceret: 01-09-2005 19:57

Juli måned gik med arbejde og børnehave som sædvanlig. Ferien måtte vente til september, da Rikke ikke kunne holde fri før, på grund af "højsæson" i klinikken og ferielandet. Men det var nu også rart at have noget til gode. Vi bestilte derfor en uge, først i september, på et rigtigt børnevenligt hotel på Mallorca. Mere om denne ferie i næste dagbog. Da juli ikke bød på det bedste sommervejr nogensinde, fik vi tid til at gå i haven og gøre lidt ved huset, så det kunne sælges. Vi har nemlig købt en byggegrund i Hjørring (Sct. Knuds Park).

Maria og Christina har leget meget i haven og virkelig hygget sig i legehuset. De er kommet i rolle-spils-alderen og leger "far-mor-og-børn" og købmand. Og de er begyndt at tale en del om hvornår vi skal hente en lillebror eller -søster i Bolivia. Der bliver tænkt en del over livet og hvor man kommer fra i øjeblikket. En aften inden Christina og Maria skulle sove, fik vi en meget overraskende melding fra Christina; Vi har hængt et tæppe fra Bolivia, af en kvinde med sit barn på ryggen, op på væggen i pigernes værelse, som vi siger godnat til hver aften. Vi kalder kvinden for "Mama Louisa" (deres biologiske mor). Men denne aften ville Christina ikke sige godnat til Mama Louisa, for som hun sagde: "Mig kan ikke li' Mama Louisa. - Mama Louisa glemt' mig!". Så kan det ellers nok være at der skulle tænkes hurtigt og findes en grimasse der passede til denne udmelding. Men hvad gør man?? - Rikke forklarede at det var for at vi kunne være sammen med de to dejligste piger i hele verden og forsikrede Christina og Maria om at mor og far aldrig ville glemme/forlade dem! Det er en kommentar som vidner om at der findes en del følelser i baghovedet på pigerne, som de ikke har kunnet give udtryk for før nu.

I løbet af juli lærte Christina at cykle på den flotte prinsesse-cykel som de fik i fødselsdagsgave i marts. Maria er mere forsigtig og, som vi har skrevet før, perfektionistisk. Derfor syntes hun herller ikke der var meget sjov ved det cykleri, specielt når man ikke kunne finde ud af det med det samme. Derudover var det ikke særlig sjovt at Christina bare kastede sig ud i det og hurtigt lærte hvordan.

Juli måned sluttede med en børnefri weekend! - yes tænkte vi!!! - nu skulle der hygges og ordnes have og gøres rent og ... MEN regnen silede (heldigvis) ned og vi følte os totalt udmattede og tilbragte næsten alle døgnets lyse timer i sofaen foran flimmerkassen og de mørke timer på ryggen i sengen med lukkede øjne. Altså alt i alt en weekend vi indtog i vandret position. Men vi savnede vores to dejlige indianere helt vildt!!! De var på ferie hos mormor og bedstefar. En ferie som bedsteforældrene havde plaget om længe! Alle 4 havde en fantastisk weekend.

I august har vi holdt den årlige Grill-fest med hele familien. Det blev til en del afbud i år, så vi var kun 21, men kunne have været 50! Det var som sædvanlig en hyggelig aften/nat med efterfølgende morgenmad. Weekenden efter kom Fætter Nicolai og Fætter Thomas på besøg alene! Morten hentede dem i Hjørring om morgenen og de skulle så overnatte hos os til søndag middag. Det var rigtig hyggeligt: Maria og Christina ser meget op til deres fætre, specilet Thomas (han er sej!). Desværre regnede det en del om lørdagen så fjernsynet blev tændt tidligt, men der blev også bagt pølsehorn og om eftermiddagen tog vi ind til vores nyerhvervede grund og fodrede ænderne i den nærligende sø.

Børnehaven havde i foråret bemærket at Maria nærmest kravlede helt ind i papiret når hun tegnede og mente at hun måske havde brug for briller. Så vi tog til ind til Hr. Elmeros (øjenlægen) og fik tjekket synet. Nu har Maria og Christina det jo lidt svært med læger og den slags, så det krævede en del overtagelse at få specielt Maria til at "se" det sjove i besøget. Men Hr. Elmeros er en fantastisk mand der kan det der med små børn. Christina synes det var spændende at se i hans bøger og kigge i instrumenterne og det vagte helt naturligt Marias nysgerrighed og det hele endte med at blive en rigtig positiv oplevelse. Og pigernes syn? - ja det fejlede ikke noget.

Af sprolige perler i denne periode er bl.a. udtrykket "pasta" (og her er ikke tale om noget man spiser, men derimod en understregning af det man vil, - nemlig Basta!). Når Maria og Christina ikke er helt enige i hvad mor siger bruger de tit vendingen: "Min far supermand - han skyde dig midt over!". De er virkelig begyndt at holde sammen i tykt og tyndt, - tit når de absolut mener at de har ret/ lov til et eller andet danner de alliance og siger: "ikk' os Christina/Maria". Ikke blot er de blevet utrolig gode til at danne sætninger, men de kan også synge flere sange helt uden hjælp - og endda så man kan genkende både titlen og melodien!! Omfangsmæssigt er de også "vokset" en del. Maria er nu oppe på 94 cm (en tilvækst på godt 16 cm på godt et år) og Christina er vokset 14 cm og er nu 91 cm høj.  Substralen virker altså. Vægten tør vi ikke tale eller gisne om, - men den må absolut også være fulgt med!

Se flere billeder i galleriet

Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System