September - Oktober 2005

Publiceret: 06-11-2005 15:18

H.C. Andersen havde ret, - det er fedt at rejse! Og det har virkelig været perioden for rejserne i vores lille familie. I begyndelsen af september holdt vi vores velfortjente sommerferie. Vi havde ikke, grundet højsæsonen på Rikkes arbejde, kunnet afholde ferie før nu. Men det er jo også altid rart at have noget til gode, - så længe det ikke er bank! Den 3. september tog vi flyveren fra Billund til Mallorca, hvor vi skulle holde ferie på hotel Dunas Park i Alcudia. Det er et suverænt hotel til børnefamilier, god børnepool og voksenpool. Og så ligger hotellet faktisk direkte på stranden. Vi ankom lørdag eftermiddag og pakkede hurtigt ud og strøg derefter ned til poolen, - det var noget Christina og Maria kunne bruge. De skreg af fryd og indtog hele bassinet. Det var lidt sværrer at få dem med til "det store vand". Men det lykkedes dog søndag eftermiddag, efter indkøbet af Peter Plys (en badering). Han blev hurtigt til deres bedste ven! - og han skulle altid med dem i "det store vand". Vejret var fantastisk indtil mandag middag. Om eftermiddagen trak der en del sorte skyer indover land og så begyndte det ellers at regne og lyne og tordne. Ja ... det fortsatte faktisk til torsdag aften!!!! - Altså 3½ døgn med uafbrudt torden, lyn og regn. Ikke den fedeste måde at holde bade- og daseferie på!! Men batterierne blev opladt og vi hyggede os alle fire. Torsdag havde bestilt den store familiepakke, med Badeland og Marineland. Marineland var en oplevelse; vi så delfinshow og pappegøjeshow. Det var rigtig sjovt! Men badelandet var en lidt blandet fornøjelse, - 18 grader og blæst og en vandtemperatur på ca. 15. Maria og Christina synes faktisk det var sjovere at bade i vandpytterne!! Fredag kom solen!!!!!! og vi strøg ned på stranden, - denne gang uden "sun-blocker", for nu skulle "den ha'' hva'' den ku'' trække". Det blev en dejlig dag hvor Christina og Maria blev helt fortrolige med det store vand og bølgerne. Da dette var den sidste dag på Mallorca, besluttede vi at pigerne måtte sove på stranden, så vi kunne få de sidste solstråler med hjem. Og det klarede de (selvfølgelig) også. Hver aften var der stor buffet på hotellet, og show for både børn og voksne. Børne-showet havde selvfølgelig en kendingsmelodi og 90% andet som gik igen hver aften. Bl.a. sang "børneguiderne" en sang om en krokedille der hed "Snappi" - og den blev et hit for alle børn og naturligvius også Christina og Maria. Og selvom "indianerne" ikke turde komme med på scenen eller deltage i sanglegene så var de helt opslugt af havd der foregik og sugede til sig. Om aftenen når de sad i badekaret med forhænget trukket for, opførte de deres egen lille version af aftenens program. Det var hylesjovt at høre på!! Christina tog sig mod til og prøvede en tur på en Kæmpe stor hest (se billedet). Aldrig har vi set hende så stolt! - Maria var lige ved at få en tur også, men desværre gav hesten et lille vrinsk fra sig og det var nok til at hun "stejlede"!! - Men hun var dog veldig stolt over at have klappet den og at være søster til en som turde!!

Vel hjemme igen havde vi endnu en uges ferie i Asdal, - og det var med bedre vejr (næsten) end i "Sydens Sol". Ferie endte med Bolivia-træf på Sjælland (Auderød-lejren, - søværnets grundskole). Det var rigtig hyggeligt at møde famlierne igen, og udveksle historie og høre nyt om situationen i Bolivia, fra nyligt hjemvendte. Lørdag aften havde  bestyrelsen arrangeret et foredrag med Jacob Holdt som for nogle år siden havde besøgt Bolivia, sammen med Pris Joachim. Det var et utrolig godt lysbilled-show, som fik tankerne til at flyve tilbage og tårene til at presse på. En alt ialt rigtig god weekend, hvor Maria og Christina også fik lært at cykle!!

Oktober begyndte stort set som september: Ferie!! Denne gang gik turen til Tyrkiet og alt var betalt af Farmor og Farfar! - Det siger man jo ikke nej til, - vel?! Selvom standarden på hotellet var en del under Dunas Park, så var vejret betydeligt bedre: høj sol og skyfri himmel hver dag og "kun" 800 meter til det store vand! Men når man kan sidde på skulderen af mor/far er det jo ikke særlig langt! Ferien gik med badning og dasen på stranden og så spiste vi rigtig godt på flere forskellige restauranter. (Tyrkiet bedømmes til at have det tredje bedste køkken i verden). Vi er sikre på at Farmor og Farfar også nød at være sammen med deres børnebørn. Det første Christina og Maria gjorde hver morgen, var at løbe ud på gangen og hen til farmor og farfar for at se om de var klar til dagens badetur! Første dag blev farmor og mor gennemæltet og fik alle urenheder og hudorme skrubbet af, - det hedder Hamam på Tyrkisk (på dansk: Tyrkisk bad!). Det var rene barnenumser der kom retur efter godt 2 timer. Christina, Maria, farfar og far tog sig en slapper ved poolen og fik en stor is og et par Efes i baren. Det var en rigtig god ferie og denne gang kunne det ses at vi havde været syd på, - vores teint var perfekt!! Der var dog en enkelt "farlig" situation: Vi var lige ved at blive spist af nogle karameller!!! (se billedet). Men vi undslap heldigvis i sidste øjeblik!

Så begyndte hverdagen igen: først faldt Maria og slog en fortand gennem underlæben, - det så drabeligt ud, men var dog ikke så slemt som først antaget. 14 dage senere løb hun mod sengekanten med fuld fart (måske i håb om at kunne flytte sengen, - det lykkedes dog ikke!?). Det resulterede i at hun fik en kæmpe flænge i gummerne over fortænderne i overmunden, - og det så endnu mere drabeligt ud end den første skade. Så ba-bu-ba-bu til lægevagten. Lægevagten syntes hun skulle spise is hele dagen, bare for en sikkerheds skyld. Det var jo ikke så tosset enda, - og det var helt fedt at være søster, - hun havde ikke slået sig men fik is alligevel!! Mandag morgen gik turen til tandlægen, som kunne berolige os med at der højst sandsynligt ikke var sket de store skader. Godt så!!! Godt 5 dage senere kom Christina hostende og "rallende" midt om natten ind til os. Hun havde fået sig et astma anfald og kunne næste ikke få vejret. Maria havde også lidt vejrtrækningsproblemer, men ikke i samme kaliber som Christina. Nå men vi kunne jo også lige tage en tur ned til Lægerne i Hirtshals, bare for hyggens skyld!!! - "Yes den er god, - den er dårlig",  sagde lægen. Og så fik Christina en maske på og indtog 8 minutters medicin. Og i den sidste uge har vi så kæmpet med indtagelse af Astma-medicin gennem en "spacer" (ja man er vel læge, - og kender alle fagudtrykene. For alle andre dødelige er det en slags maske med et metalrør, hvorpå der er sat en inhalator).

Måneden endte med en ordentlig fest for vores gamle oldemor, Ruth! Hun holdt 90 års fødselsdagsfest (troede hun nok!) i Møllehuset. Og som hun udtalte: "Hvor er det dejligt at jeg må komme med!" - Det synes vi andre også (hun betalte jo!).

Af sproglige perler kan nævnes: Maria: "Jeg skal giftes med prinsen" (Prinsen = far!!!!!!!!!!!!) Christina: "Mor vil du lyne mit bælte" (Barnelogik i højeste potens) Christina til mor, en aften hvor vi fik farsbrød, som mor havde lavet: "Nej mor, - ikk Farsbrød, det er Morsbrød!" (Ja selvfølgelig er det da det, - og hvorfor hedder det egentlig farsbrød hvis mor laver det!!??)

Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System